Szkoła Podstawowa nr 1

im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Głuchołazach
Aleksandra Kociołek

Omawianie lektur nie należy do najłatwiejszych zadań. Tym razem było inaczej! Wszystko dzięki temu, że 5"e" znalazła na to doskonały sposób. Uczniowie mieli do wykonania szereg zadań, które doprowadziły ich do długo wyczekiwanego finału. :) Najpierw musieli przebrnąć przez karty powieści, żeby odnaleźć odpowiedni fragment tekstu w książce, uzupełnić kartę pracy, zbudować z klocków LEGO makietę Placu Broni oraz Ogrodu Botanicznego, a na końcu to wszystko zakodować! Wychowankowie poradzili sobie z tym zadaniem rewelacyjnie. Makiety budowali z wypiekami na twarzy (LEGO wzbudziło ogromny zachwyt), a kodowanie bitwy i szpiegostwa za pomocą ozobotów sprawiło im wiele przyjemności.
Nie mogą się doczekać kolejnych zajęć z ozobotami na języku polskim.

Aleksandra Kociołek

Klasa 5"b" zmierzyła się z niełatwym zadaniem. Po przeczytaniu powieści Henryka Sienkiewicza zostali podzieleni na grupy, w których musieli wykonać powierzone zadania projektowe. Na początku każda z grup zapoznała się z kryteriami sukcesu, ustali NaCoBeZU oraz podjęli sie realizacji zamierzonych celów. Zadanie nie kończyło się na wykonaniu plakatu, ponieważ dzieci dostały również karty pracy do uzupełnienia, musiały przygotować zadania dla reszty kolegów, zaprezentować swoją pracę oraz odpowiedzieć na dodatkowe pytania nauczyciela. Uczniowie bardzo dobrze przygotowali się do projektowego przedsięwzięcia, wykazali się ogromną wiedzą i kreatywnością, a przede wszystkim stwierdzili, że "lektura ta wcale nie była taka zła". ;)

Aleksandra Kociołek

Dnia 02.10.19r. z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki organizowanego w naszej szkole, klasy 5 „a”, „b” i „e” uczestniczyły w nietypowej, bo muzycznej, lekcji języka polskiego. Na początku dzieci dostały karty pracy z tekstem piosenki Marka Grechuty „Kołysanka zgadywanka”. Ich zadaniem było aktywne wysłuchanie utworu i uzupełnienie brakujących słów w tekście. Nie było to proste, ponieważ nie zapominaliśmy, że jest to jednak lekcja polskiego i w utworze ukryły się wyrazy z trudnościami ortograficznymi. Kolejnym etapem pracy na zajęciach było wypisanie tychże wyrazów i ułożenie z nimi zdań. Dzięki tekstowi piosenki z przekazem ortograficznym uczniowie na długo zapamiętają jak piszemy „rzeka” albo „pszenica”. Na koniec wszyscy odśpiewali piosenkę i świetnie się przy tym bawili. Połączyliśmy przyjemne z pożytecznym.

Aleksandra Kociołek

Uczniowie klasy 5 „a” w trakcie cyklu lekcji omawiających treść i problematykę noweli Bolesława Prusa „Katarynka” mieli okazję doświadczyć z jakimi problemami musi borykać się osoba niewidoma. Na początku lekcji porozmawiali o bohaterce utworu – niewidomej dziewczynce. Następnie dzieci usiadły w kręgu z zawiązaną opaską na oczach, która uniemożliwiała dostrzeżenie czegokolwiek w otoczeniu. Uczniowie musieli przy tym wykonać kilka zadań, jak np.: narysowanie wskazanych elementów na obrazku, podniesienie przedmiotu z podłogi, zamienienie się miejscem z koleżanką\kolegą itp. Uczestnicy zajęć zgodnie stwierdzili, że żadne z tych zadań nie było proste do wykonania ze względu  na utrudnienie jakiego doświadczyli poprzez zawiązaną opaskę. Zostali również uwrażliwieni na problem osób niepełnosprawnych w naszym społeczeństwie.

Iwona Tabiś

Wiemy, że aby coś utrwalić, potrzeba ćwiczeń. Tym razem w nauce języka polskiego pomogło nam... kodowanie. Na początku uważnie przeczytaliśmy instrukcję, potem dopasowaliśmy wybrane kolory do nazw przypadków. Następnie losowaliśmy kolorowe kwadraciki oraz rzeczowniki . Wylosowany kolor wskazywał, w jakim przypadku należy zapisać wyraz. Efekty pracy były doskonałe. Zeszyty mienią się kolorami, ale również przykładami. Gramatyka może być ciekawa.