Szkoła Podstawowa nr 1

im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Głuchołazach
Monika Kwit
Kategoria:

„Karty milowe” to znany pomysł wykorzystywany również w  szkole  na różnych lekcjach. 

 Na zajęciach w klasie 6a karty miały uruchomić wyobraźnię  i uatrakcyjnić  ćwiczenia przygotowujące do redagowania wymaganej podstawa programową, a sprawdzanej  podczas egzaminu ósmoklasisty formy wypowiedzi – tzw.  "opowiadania twórczego z dialogiem". Ukierunkowana kreatywność  szóstoklasistów naprawdę zachwyca! Z  jednego obrazka potrafili  wsnuć charakterystykę osobowości i predyspozycje  bohatera, jego pragnienia i lęki oraz czas i miejsce akcji przyszłego opowiadania. W ubiegłym roku szkolnym, takim „wspomagaczem”  była darmowa aplikacja „Story Dice”, którą testowaliśmy na lekcjach dotyczących opowiadania. Kilkoro dzieci do dziś używa jej, ale już na swoim telefonie  :)

Monika Kwit
Kategoria:

           Czasami warto na grunt dydaktyki powszechnej przeszczepić metody, którymi posługują się terapeuci dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu (dysortografia). Zwłaszcza,  gdy w zespole klasowym mamy do czynienia z nasileniem problemu. Pisanie palcem po plecach kolegi (kreślenie w piasku, czy w drobnej kaszy wysypanej na tacy) czyli angażowanie jak największej ilości zmysłów w procesie przyswajania trudnych otrogramów, to jeden z najlepszych sposobów nauki dla wszystkich dzieci. Palec wskazujący ucznia zamienia się wtedy w … czarodziejski palec, a zabawa w naukę ;)

Monika Kwit
Kategoria:

Tak w skrócie przedstawia się idea dywaników gramatycznych. Kolejna już klasa właśnie w ten sposób utrwala rozbiór gramatyczny zdania. Jest przy tym dużo śmiechu i zabawy, a przecież zaangażowanie emocjonalne  w procesie nauczania to  podstawa. W dobie, gdzie wśród dzieci mamy wielu uczniów preferujących kinestetyczny styl przyswajania wiedzy, to dobra alternatywa dla tradycyjnych metod. 


 

Monika Kwit
Kategoria:

W ubiegły wtorek,  podczas uroczystego  apelu z okazji Święta Niepodległości  zakończyliśmy kilkutygodniowy,  międzyprzedmiotowy projekt-konkurs „Tu wszędzie jest moja Ojczyzna”.   Na muzyce dzieci uczyły się pieśni o takim  tytule właśnie,  a na języku polskim opisywały fotografie pięknych  zakątków Polski, pochodzące z ich prywatnych zbiorów. Natomiast  kompetencje cyfrowe posłużyły do obróbki materiału i przesłania go na adres organizatora.   Pokłosiem  konkursu  była  prezentacja   składająca  się z najpiękniejszych zdjęć i  opisów,  którą obejrzeli wszyscy uczniowie  podczas apelu. Raz jeszcze dziękujemy sponsorom nagród rzeczowych i bonów:  Radzie Rodziców naszej szkoły i głuchołaskiemu Centrum Informacji Turystycznej, bowiem w gronie laureatów mogło znaleźć się aż 17 uhonowrowanych uczniów :)  

Monika Kwit
Kategoria:

        Nasza szkoła może nie mieści  się na ul. Czekoladowej i  nie jest nazywana Akademią  - jak u Brzechwy, ale tu również odbywają się lekcje kleksografii i przędzenia liter :) 

        Uczniowie klasy 4a udowadniali niedawno,  jak można świetnie się bawić i rozwijać wyobraźnię, snując opowieści wywiedzione prosto z … atramentowego kleksa na papierze  lub podpisując  się …włóczką :) 

 

 

Monika Kwit
Kategoria:

 

      Nasza szkoła została zakwalifikowana  do Programu  „Wychowanie przez czytanie” Fundacji  ABCXXI  Cała Polska czyta dzieciom. Jest on skierowany do uczniów klas 5–7 szkół podstawowych.  Główny cel programu to wspieranie rozwoju moralnego młodzieży oraz promocja czytelnictwa i wartościowej literatury.

      Pod opieką wychowawcy  uczniowie 7b  będą omawiać  istotę i skutki stosowania bądź zaniechania poszczególnych wartości moralnych. Kolejne lekcje będą  oparte  o wspaniały zbiór opowiadań pt.:  „Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach”.  Na zakończenie  powstanie  również krótka prezentacja multimedialna,   przedstawiająca  wybraną  przez siódmoklasistów  wartość.

       Lekcja wprowadzająca w świat wartości ... już za nami :) 

Monika Kwit
Kategoria:

 

   

 

 

       Przez cały ubiegły tydzień klasa 8b  ćwiczyła konstruowanie notatek graficznych. Umiejętność ta przydała się podczas jednej z najważniejszych lekcji powtórzeniowych z języka polskiego w klasie ósmej. Grupy eksperckie, zajmujące się poszczególnymi rodzajami literackimi,  zanotowały  wiadomości dla siebie oraz innych użytkowników sali 212 nie w zeszycie tym razem, ale na ogromnej ścianie pomalowanej farbą tablicową.

    Miejmy nadzieję, że  taka notatka w rozmiarze XXL zostanie na dłużej w pamięci i to nie tylko tegorocznych absolwentów :)

Monika Kwit
Kategoria:

 

 

 

Finałem omawianej  lektury obowiązkowej był mini-projekt,  stanowiący przygotowania do wystawienia fragmentów „Balladyny” Juliusza Słowackiego. Klasa podzielona na zespoły najpierw wybrała fragmenty tekstu,  następnie ćwiczyła modulację głosu i  ruch sceniczny, a na koniec dobierała elementy scenografii, kostiumów, testowała rekwizyty. Z tym ostatnim było trochę kłopotu, bo nie wiadomo co powiedziałby genialny dramaturg doby romantyzmu na pustą  butelkę półlitrową w ręku Grabca-Karola T.? Doskonale wypadła również Amelia B. w roli Wdowy i roześmiana Wanessa (ze złocistym warkoczem, jak na „porządną” Alinę przystało). Tytułową Balladynę grała m.in. Amelka K., która z wyglądu idealnie pasowała do odtwarzania tej roli :)