Szkoła Podstawowa nr 1

im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Głuchołazach
Aleksandra Kociołek

Uczniowie klasy 5 „a” w trakcie cyklu lekcji omawiających treść i problematykę noweli Bolesława Prusa „Katarynka” mieli okazję doświadczyć z jakimi problemami musi borykać się osoba niewidoma. Na początku lekcji porozmawiali o bohaterce utworu – niewidomej dziewczynce. Następnie dzieci usiadły w kręgu z zawiązaną opaską na oczach, która uniemożliwiała dostrzeżenie czegokolwiek w otoczeniu. Uczniowie musieli przy tym wykonać kilka zadań, jak np.: narysowanie wskazanych elementów na obrazku, podniesienie przedmiotu z podłogi, zamienienie się miejscem z koleżanką\kolegą itp. Uczestnicy zajęć zgodnie stwierdzili, że żadne z tych zadań nie było proste do wykonania ze względu  na utrudnienie jakiego doświadczyli poprzez zawiązaną opaskę. Zostali również uwrażliwieni na problem osób niepełnosprawnych w naszym społeczeństwie.

Aleksandra Kociołek

Dnia 02.10.19r. z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki organizowanego w naszej szkole, klasy 5 „a”, „b” i „e” uczestniczyły w nietypowej, bo muzycznej, lekcji języka polskiego. Na początku dzieci dostały karty pracy z tekstem piosenki Marka Grechuty „Kołysanka zgadywanka”. Ich zadaniem było aktywne wysłuchanie utworu i uzupełnienie brakujących słów w tekście. Nie było to proste, ponieważ nie zapominaliśmy, że jest to jednak lekcja polskiego i w utworze ukryły się wyrazy z trudnościami ortograficznymi. Kolejnym etapem pracy na zajęciach było wypisanie tychże wyrazów i ułożenie z nimi zdań. Dzięki tekstowi piosenki z przekazem ortograficznym uczniowie na długo zapamiętają jak piszemy „rzeka” albo „pszenica”. Na koniec wszyscy odśpiewali piosenkę i świetnie się przy tym bawili. Połączyliśmy przyjemne z pożytecznym.

Iwona Tabiś

Wiemy, że aby coś utrwalić, potrzeba ćwiczeń. Tym razem w nauce języka polskiego pomogło nam... kodowanie. Na początku uważnie przeczytaliśmy instrukcję, potem dopasowaliśmy wybrane kolory do nazw przypadków. Następnie losowaliśmy kolorowe kwadraciki oraz rzeczowniki . Wylosowany kolor wskazywał, w jakim przypadku należy zapisać wyraz. Efekty pracy były doskonałe. Zeszyty mienią się kolorami, ale również przykładami. Gramatyka może być ciekawa.

Iwona Tabiś

Dziś na godzinie wychowawczej klasa 5c włączyła się do corocznej akcji, która ma na celu zwiększenie wiedzy, jak pomóc w momencie zawału. Europejski Dzień Przywracania Czynności Serca ma uświadomić, że podjęcie resuscytacji krążeniowo- oddechowej przez świadków zdarzenia może spowodować 2- lub 3-krotny wzrost przeżywalności. Uczniowie obejrzeli filmik "Ratuj życie w rytm Stayin' Alive", z którego dowiedzieli się, że każdy może pomóc w takiej sytuacji. Ważne, żeby zareagować. Następnie tworzyli plakaty nawiązujące do tego wydarzenia. Lekcja powiązana była z zajęciami pierwszej pomocy prowadzonymi przez panią pielęgniarkę. 

Iwona Tabiś

Kolejny sukces naszego klasowego kolegi- Sebastiana Ratajczyka! Sebastian zajął V miejsce w kategorii chłopców klas piątych na Mistrzostwach Polski Szkółek Kolarskich.

Bardzo się cieszymy, życzymy wytrwałości i dalszych sukcesów! Gratulacje!

Iwona Tabiś

Klasa Vc przyłączyła się do ogólnopolskiej akcji pod patronatem Pary Prezydenckiej: prezydenta Andrzej Dudy i jego małżonki Agaty Kornhauser-Dudy- Narodowe Czytanie 2019. Podczas tegorocznej odsłony akcji Narodowego Czytania Para Prezydencka zaproponowała do czytania osiem nowel z różnych epok literackich. My wybraliśmy "Katarynkę" Bolesława Prusa, ponieważ jest to nasza lektura z podstawy programowej.

Wspólnym mianownikiem wszystkich wybranych nowel jest polskość oraz uniwersalne treści, będące dobrym punktem wyjścia do refleksji nad człowiekiem i społeczeństwem.

Iwona Tabiś

 Nasza szkoła przyłączyła się do ogólnopolskiej akcji "BohaterON- włącz historię!".  Dlaczego BohaterON? Nazwa akcji pochodzi od słów: polskiego "bohater" oraz angielskiego "ON", czyli  "włączyć". Nazwa akcji ma sygnalizować chęć włączenia do świadomości społecznej wydarzeń, które miały i mają w dalszym ciągu ogromny wpływ na dzieje naszego narodu. Za pośrednictewm kampanii chcemy wspólnie z uczniami promować patriotyczne postawy i tożsamość narodową. W tym celu uczniowie będą pisać  kartki i listy do wybranego Powstańca Warszawskiego oraz wezmą udział w ciekawych, niestandardowych lekcjach historii. Oartnerem acji jest Instytut Pamięci Narodowej.

Iwona Tabiś

Kolejna lektura i znów działamy! Tym razem przenieśliśmy się do magicznej szkoły - Hogwartu. Chyba każdy uczeń choć na chwilę chciałby przenieść się do świata, w którym można użyć czarów. W tym celu powstały magiczne różdżki, czyli najważniejszy element szkolnego wyposażenia :)