Konkurs skierowany był przede wszystkich do uczniów klas ósmych. Kilkoro uczniów z klasy siódmej, również uczestniczyło w konkursie.
CELE KONKURSU:
- wyrabianie u uczniów umiejętności przestrzennego postrzegania związków chemicznych
- pobudzanie do kreatywnego i twórczego działania
- rozbudzanie zainteresowania uczniów - "poczuć chemię do chemii"
- rozwijanie zdolności manualnych uczniów
- podnoszenie poziomu wiedzy
Modele związków chemicznych można było wykonywać dowolną techniką, wykorzystując modelinę, plastelinę, koraliki lub kulki styropianowe. Uczniowie wykonując modele musieli wykazać się znajomością pierwiastków chemicznych, budową związku chemicznego i rodzajem wiązań chemicznych.
Wykonane prace przesyłane były w formie zdjęć do nauczyciela chemii - Elżbiety Sarzyńskiej. Wybrałam najciekawsze prace, doceniając prawidłowość wykonania wzorów, estetykę, pomysłowość i kreatywność.
Za wyróżnione prace uczniowie otrzymali oceny celujące. Nagrodzone prace możemy obejrzeć poniżej.
ZWIĄZKI WIELKOCZĄSTECZKOWE, CZYLI MAKROCZĄSTECZKI - powstają z połączenia jednego lub kilku podstawowych jednostek, zwanych MERAMI. Połączone ze sobą jednostki - mery (monomery), tworzą łańcuch określonego wielkocząsteczkowego związku chemicznego. Przykładem takich cząstek są:
- polimery
- biopolimery - białka
- biopolimery - węglowodany (wielocukry, dwucukry)
- kwasy nukleinowe DNA - kwas deoksyrybonukleinowy
NAJCIEKAWSZE PRACE UCZNIÓW:
- Amelia Buska, klasa 8b
- Aleksandra Gąsiorek, klasa 8b
- Krystian Sobkowicz, klasa 8c
- Emilia Szeląg, klasa 7c
- Dominik Sziel, klasa 7a
- Bartosz Szeremeta, klasa 7b
Opracowała Elżbieta Sarzyńska