Szkoła Podstawowa nr 1

im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Głuchołazach
Joanna Barczewska

W styczniu odbyła się w Warszawie międzynarodowa konferencja podsumowująca pilotażową edycję programu Wartość Dodana – Matematyka jest wszędzie. Organizatorzy, czyli Fundacja Szkoła z Klasą, zaprosili biorących udział w programie nauczycieli, uczniów oraz krajowych i zagranicznych prelegentów. W konferencji uczestniczyli również nauczyciele naszej szkoły, którzy w ubiegłym roku szkolnym realizowali z klasami projekty programowe. W czasie podsumowania zaprezentowano statystykę i wnioski do realizacji w kolejnych edycjach. Głos zabrali również uczniowie w panelu uczniowskim i nauczyciele zagranicznych, współpracujących z fundacją, szkół. Konferencja była bardzo kształcąca, padło wiele przykładów angażowania uczniów w działalność edukacyjną szkoły, realizacji założeń programowych oraz pomysłów na ciekawe lekcje, projekty i wydarzenia przedmiotowe. W dalszej części nauczyciele wzięli udział w warsztatach dotyczących Design Thinking oraz metody STEAM.

Joanna Barczewska
 
Dwóch uczniów z naszej szkoły bardzo dobrze poradziło sobie w II etapie konkursu matematyczno-programistycznego InstaLogik. Tomasz Gądek i Bartosz Zamojski świetnie rozwiązali zadania matematyczne, logiczne oraz programistyczne i tym samym zakwalifikowali się do etapu finałowego. Gratulujemy! Brawo WY! 
 
Beata Mazepa

Pod koniec listopada odbył się w naszej szkole turniej matematyczny. Przedstawiciele klas czwartych zmagali się z ciekawymi konkurencjami, które przygotowali nauczyciele matematyki. Zadania były nietypowe i wymagające kreatywności, a wspólne rozwiązywanie łamigłówek wywołało wiele emocji. Wyniki rywalizacji poznamy w grudniu, ale już teraz gratulujemy uczestnikom wysokich wyników :)

Joanna Barczewska
 
InstaLogik to popularyzujący konkurs matematyczno-informatyczny organizowany przez InstaKod oraz Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie. Z naszej szkoły również zgłosili się miłośnicy zagadek logicznych, matematyki i programowania, którzy rozwiązywali ciekawe zadania problemowe. Do II etapu zakwalifikowało się sześcioro uczniów: Bartosz Zamojski, Bartosz Kopacki, Martyna Powirska, Tomasz Gądek, Maja Kurzyp i Patryk Bębenek. Gratulujemy!!! Czekamy na kolejne zmagania i powodzenia!
Joanna Barczewska
Po wakacyjnej przerwie, na pierwszych lekcjach matematyki, krótka rozgrzewka. Przed wciągnięciem w wir obliczeń - trening z pomiarami długości i wagi. Metry, centymetry i decymerty, a nawet gramy i kilogramy. Udało się :)
 
Joanna Barczewska
To już ostatnie wyzwanie programu Wartość Dodana - Matematyka jest wszędzie org. przez Szkołę z klasą. Tym razem klasa 5b realizowała projekt, który miał odpowiedzieć na pytanie, czy przekraczamy dzienne spożycie cukru. Uczniowie zbierali dane o spożyciu różnych produktów i obliczali ile zjedli cukru. Skorzystaliśmy z zasobów www.tabele-kalorii.pl. Potem postanowiliśmy to spożycie zmniejszyć uzamieniąc słodkie przekąski przynoszone do szkoły, słodkie bułki, paluszki, chipsy na zdrowe kanapki ;) To był super pomysł. Ustaliliśmy w grupach ile i jakich produktów należy przynieść i wykonaliśmy pyszne kanapki. Oczywiście potem ze smakiem zjedliśmy takie śniadanko :) 
 
 
Joanna Barczewska

Tym razem w ramach programu Wartość Dodana - Szkoły z klasą - udowadnialiśmy, że Matematyka jest wszędzie - również w kuchni. Z wykorzystaniem metody Design Thinking pracowaliśmy nad wyzwaniem "Przygotujcie pyszną sałatkę". W grupach ustalaliśmy ile sałatki należy przygotować, tak żeby nie zabrakło, ani się nie zmarnowało. Badaliśmy potrzeby, czyli jakie składniki lubimy, a potem królowała matematyka :) obliczaliśmy ilości poszczególnychskładników. Najbardziej oczekiwany etap - konsumowanie - miał miejsce oczywiście na końcu ;) Wszystkie sałaki były pyszne. Uczniom klasy 4 c gratulujemy i dziękujemy za sympatyczą i smaczną realizację projketu :)

 
 
Joanna Barczewska
Na zakończenie roku szkolnego postanowiliśmy poćwiczyć koncentrację i rozegrać kilka partyjek szachów oraz zajęliśmy się ciekawą legendą o hinduskim uczonym, który rzekomo wynalazł szachy. Poprosił o skromną zapłatę: za pierwsze pole zarządał jedno ziarno pszenicy, za drugie dwa i za każde następne dwa razy więcej, niż poprzednie. Ile należało mu zapłacić? Okazało się, że było to niewykonalne, dlaczego? www.copernikids.pl/matematyka/krol-i-szachy